Kaksplus.fi

Ryhtiliike - suunnitelma raskauskilojen tiputtamiseen

9. elokuuta 2017

Jaiks, tänään on se kauhulla ennakkoon odottamani päivä... Tänään nimittäin teen ryhtiliikkeen; jätän herkuttelun pois, alan syömään tasaisin väliajoin ja ehkä jopa liikkumaankin. 

Toukokuussa julkaisin postauksen – Vatsa pyllynreiällä - kehoni puoli vuotta raskauden jälkeen (klik!) –  jossa kuvien kera kerroin palautumisestani raskauden jälkeen. Tilanne on edelleen se, että painoni on maaliskuusta lähtien pysynyt lähestulkoon paikallaan, +/- 2kg vaihdellen. Uskon, että vatsa on kyllä vetäytynyt sisäänpäin, sillä harvempi vaate enää kiristää samalla tavalla kuin aiemmin. Edelleen mulla on kyllä 70% vaatekaapista käyttämättömänä, koska painoa on yhä enemmän kuin koskaan. 

Sektiosta on nyt parin päivän päästä yhdeksän kuukautta. En ole tähän mennessä muuttanut ruokailutottumuksiani tai yrittänyt tiputtaa painoa, koska olen priorisoinut imetyksen painoni edelle. Tavoitteenani on imettää vielä muutama kuukausi siihen asti, että Noel täyttää vuoden. Tällä hetkellä imetän päivisin 3-4 kertaa, öisin yleensä kaksi kertaa. Poika syö kiinteitä niin hyvällä ruokahalulla, ettei maidolla ole enää yhtä suurta roolia vatsan täyttymisen kannalta kuin aiempina kuukausina. (Tiedän kyllä WHO:n kahden vuoden imetyssuosituksesta.) Tissittelyhetket lähinnä auttavat Noelia rentoutumaan päiväunille. Siksipä uskaltaudun jo nyt varovasti aloittamaan ryhtiliikkeen ja painonpudotusoperaationi.


MITKÄ OVAT TAVOITTEENI?
Tavoitteenani on saada kokonaisuudessaan noin 16kg tiputettua pois, joista raskauskiloja on noin puolet.



MITEN AION SAAVUTTAA NE?
En missään nimessä aio nälkiinnyttää itseäni, jotta saavuttaisin nopeasti tuloksia. Nälkiinnyttäminen luultavasti lopettaisi maidontuotannon kokonaan, veisi energian touhuta lapseni kanssa eikä se nyt yksinkertaisesti ole terveellistä yhtään kenellekään. 

Mainitsinkin jo yllä, että aion aloittaa projektini varovaisesti. Se tarkoittaa sitä, että tästä päivästä lähtien jätän herkut pois. Mä oon todella perso herkuille ja aivan varmasti sokerikoukussa, joten lähettäkää mulle paljon tsemppiajatuksia, jotta minä - erittäin itsekuriton ihminen - löydän selkärankani! En kiellä herkuttelua itseltäni kokonaan (koska häät tulossa, kröhöm...), mutta en osta herkkuja kotiin. 

Olin muutama viikko sitten vahingossa muutaman päivän herkutta. Tajusin jälkikäteen, että onnistuin siinä pitämällä entistä tarkemmin huolta ruokailuajoista. Se oli yllättävän helppoa: söin aina samaan aikaan Noelin kanssa. Mä olen kyllä aina syönyt usein, koska muuten tulen kiukkuiseksi ja huonovointiseksi, mutta viime aikoina olen jättänyt aterioita väliin. Nolottaa myöntää, mutta syy on ollut siinä, etten yksinkertaisesti ole jaksanut tehdä mitään itselleni... Ja nuudeleihin ehdin jo kyllästyä. :D Nyt siis terveellistä perussapuskaa entistä useammin! 

Mä oon tosi huono liikkumaan kotoa minnekään varsinkaan huonolla säällä, mutta nyt yritän päivittäin lähteä Noelin kanssa vaunulenkille. Jos en itseni takia saa pyllyäni liikkeelle, mua motivoi se, miten poika tykkää istua vaunuissa ja nauttii ympäristön seuraamisesta. Haaveilen myös, että saisin startattua taas jokailtaiset pilates-hetkeni. Vitsit, miten rentoutunut olin vain vartin jälkeen!



MIKSI JUURI NYT?
Mä olen kokoajan puhunut, että mulla ei ole kiire tiputtaa painoani, vaan imetys on mulle se ykkönen. Omasta mielestäni mulla ei ole ollut oikeutta olla tässä asiassa itsekäs, koska lapseni ravinnonsaanti on riippunut minusta. Nyt kun imetystavoite on pian saavutettu, annan itselleni luvan olla hiukan itsekäs. Kaipaan sitä, että näytän peilissä ja valokuvissa taas itseltäni. Kaipaan sitä, että saan koko vaatekaappini taas käyttöön. Kaipaan sitä, ettei tarvitse kaupassa jännittää mahtuuko joku sovittamani vaate päälleni. Kaipaan omaa kroppaani. Tai no, ennen raskautta -kroppaani en ikinä varmaan tule saamaan takaisin, mutta mä olen jo lämmöllä hyväksynyt raskausarpeni ja roikkuvan vatsanahkani. Ne saavatkin jäädä.  Tokihan tietysti myös terveyden kannalta on tärkeää tiputtaa ylimääräinen paino. Syitä on monia!

Aion nyt kokeilla kuukauden näin. Jos jotakin pudotusta tapahtuu, on se iloinen yllätys, mutta pääasiallinen tavoitteeni on päästä sokerikoukusta irti. Kun Noel on 10-11 kuukautta, otan kovemmat keinot sitten käyttöön, jos siltä tuntuu, eikä tuloksia ole näin syntynyt. Vielä en tiedä mitä ne "kovemmat keinot" tarkoittavat, sen näkee sitten myöhemmin.



MITEN SINÄ VOIT AUTTAA PROJEKTISSANI?
Jaa mulle sun parhaimmat väli- ja iltapalavinkkisi! Mä oon niiiiiin kyllästynyt leipään... Jaa myös inspiraatiokseni oma kokemuksesi raskauskilojen pudottamisesta ja miten siinä onnistuit. 


Sellaista tällä kertaa! Kuten edellä jo kirjoitin, nyt niitä tsemppiajatuksia tänne suuntaan, kiitos! ;)

Psst... Postaus on kirjoitettu maanantaina, joten tänään oli jo kolmas päivä herkuttomana. Go Milla!

14 kommenttia :

  1. Tuli ainakin mieleen avokadoa riisikakkujen päällä, hedelmät, pähkinät,puuroa marjoilla ja smoothiet 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uuu, avokado-riisikakku kuulostaa ihanalta! Sitä täytyy testata! Pähkinöitä söisin, mutta oon harmillisesti allerginen, NYYH! Kiitos vinkeistäsi! :)

      Poista
  2. Mun lempparivälipaloja ja iltapaloja on rahka mehukeitolla, puuro raejuustolla ja mehukeitolla, mysli maustamattomalla jogurtilla, munakas kirsikkatomaateilla ja kalkkunalla, smoothiet joissa marjojen ja banaanin lisäksi kaurahiutaleita, avokadoa ja pinaattia, proteiinivanukkaat, hedelmät ylipäätään ja pähkinät. :) Mullakin alkoi kiinteytyskuuri joten voidaan tsempata toisiamme. :)

    - Nina / Monta syytä rakastaa

    http://www.montasyytarakastaa.con

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myslin olinkin unohtanut kokonaan, sitä täytyy ostaa! Puuro raejuustolla kuulostaa kamalan eksoottiselta... :D Ehkä täytyy joskus rohkaistua kokeilemaan siitä.

      Kiitos Nina! ;) Tsemppiä sullekin!

      Poista
  3. Tsemppiä herkuttomuuteen! Mulla ois kans parantamisen varaa herkkujen syömisen suhteen... :D Ja ihan parasta iltapalaa on maustamaton jogurtti+ banaani ja mustikka! Myös appelsiini sopii tuon jogurtin kanssa älyttömän hyvin, samoin omena ja viinirypäleet :) Myös ihan perus kaurapuuro itsetehdyn kiiselin tai mustikan/mansikan/banaanin jne. kera on todella hyvää! Ja syön yleensä lähes koko syksyn ajan ilta- tai välipalaksi vispipuuroa, kunhan puolukat vaan kypsyvät :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Vispipuuro on kyl hyvää! Tällä hetkellä jääkaapissa on mustikkavispipuuroa. Se on tosi hyvää, kun lorauttaa mangososetta joukkoon. En laittanut sokeria, koska Noel syö samaa. Ja nuo sun mainitsemat jogurttiyhdistelmät kuulostaa superherkullisilta! Niitä mä testaan ehdottomasti. Kiitos vinkeistäsi! :)

      Poista
  4. Voi vitsi, tsemppiä kauheesti! Itse tällaisena herkkumonsterina tiedän, kuinka vaikeaa se voi olla. Vaikka tämä onkin leipä, niin se on PARAS leipä. Sun on kokeiltava tätä: Paahdat ruisleipää, päälle voita ja runsaasti avokadoa ja mausteeksi herbamare -yrttisuolaa. Herbamare tekee kaikesta taivaallisen makuista :D

    www.iinas.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uuu, kuulostaa herkulliselta! Tää menee testiin ehdottomasti. Kiitos Iina! <3

      Poista
  5. Banaaniletut! Eli 2kananmunaa ja pari banaania, banaanit murskataan ja sekoitetaan munien kanssa ja paistetaan. Saa maustaa millä tykk (kaneli yms). Todella hyviä! Ja saa lapsetkun syödä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Banaanilettuja tulee tehtyä kerran viikkoon! Ne on Noelin herkkua ja itsekin niitä popsin siinä paistamisen ohella. Namnam!

      Poista
  6. Kaurapuuro on maustamattoman jogurtin tai rahkan kanssa aivan ihanaa, kun sekaan laittaa marjoja tai jotain herkullista hilloa. Mansikka, appelsiiini ja omenahillot on mun suosikkeja. Tietysti ihan normi jogurtitkin sopii tai maustetut rahkat vaikka viikonloppuna herkuteltaviksi puuron lisukkeena. Ite haluaisin kokeilla tuorepuuroja mutta enpä ole vielä saanu aikaseksi. ;) Puuroista jos tykkää niin erilaisista hiutaleista ja leseistä saa tosi kivaa vaihtelua ja esim. jos keittää välillä puuron kaura- tai soijamaitoon niin ihan eri levelillä kuin pelkkä veteen tehty kaura tai moniviljapuuro.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua jotenkin epäilyttää maitotuotteet puuron kanssa. :D Mutta koska tää oli jo toinen suositus, on mun ehdottomasti testattava. :P Kiitos vinkeistäsi!

      Poista
  7. Helouu :)
    Täällä itse herkkuhimojen kanssa painivana ja irtokarkeista unia näkevänä kyselen, kuinka sun ryhtiliike on sujunut? Se on niiiin vaikeeta..! Aamulla hyvä tsemppi, illalla sit taas ihan eri fiilis..:D Eikä oo edes raskauskiloista kyse täällä..!
    --Hanskis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiitos kysymystä! Erittäin vaihtelevasti menee :'D Sain jo vähennettyä herkuttelua, mutta nyt on taas huono viikko takana. Painon suhteen ei ole vielä tapahtunut mitään muutosta, enkä yhtään ihmettelekään sitä vielä. Maanantaina alkaa taas megatsemppi! Turhauttavaa, kun pääsee jo sokerikoukuta edes vähän eroon, kunnes sit irtokarkit tulee alennukseen... :D

      Poista